Horses in Hands

  • galop-voor-2galop-voor-2

Professional Categorie: TrainersProfessional Tags: biomechanica, Dressuurles, en leerprincipes

  • Over deze professional

    Gevoel

    De naam Horses in Hands refereert naar het principe van “het paard in de handen hebben” uit het Freestyle Systeem. Dit principe komt uit het loswerken en het is te vertalen als het gevoel dat alles in de communicatie met het paard als vanzelf gaat: het paard reageert dan op de kleinste, haast onzichtbare bewegingen van de handen. Weliswaar op een andere manier, kun je dit gevoel ook hebben als je je paard staat te longeren, of tijdens je dressuurtraining. In dat laatste geval is je paard optimaal verzameld.

    Instructie

    Dat gevoel is niet vanzelfsprekend. Ik geloof erin dat iedereen die paarden wil leren begrijpen en die ernaar streeft om zichzelf als ruiter of trainer altijd weer te verbeteren, dat gevoel kan ontwikkelen. En paradoxaal genoeg, ontwikkel je dat gevoel juist door heel systematisch te werk te gaan.
    Daarom heb ik er na mijn ORUN vooropleiding voor gekozen, om mijn opleiding tot allround instructeur te volgen op de Freestyle Academy. Het Freestyle systeem kent een ijzersterke didactiek, voor zowel ruiter als paard. Leerprincipes en biomechanica van het paard staan hierin centraal, net als de leerstijlen en de houding- en zitlessen van de ruiter.
    Mijn opleiding tot gedragstherapeut voor paarden bij Tinley Academy is van invloed op mijn lessen: ik kan je helpen bij het leren analyseren van je rijtechnische problemen, en bij het aanleren van gewenst gedrag door je kennis te laten nemen van de leerprincipes. Ook bij problemen in de omgang met je paard, kan ik je van dienst zijn.
    De inhoud van mijn lessen wordt in belangrijke mate geïnspireerd door mijn eigen instructeur, Gert van den Hoorn, bij wie ik 1 à 2 keer in de week les. Hierin staat het systematisch gymnastiseren van het paard centraal: dressuur zoals het bedoeld is. Het ontwikkelen van de core stability van het paard om diens draagkracht te vergroten is hierbij essentieel: dressuur waarvoor het bedoeld is. Rechtrichten, balans en harmonie zijn gelukkig actuele onderwerpen in de dressuursport ….. en tegelijkertijd zijn het gelukkig eeuwenoude begrippen die nooit verloren zijn gegaan.

    In mijn lessen heb ik drie uitgangspunten:
    * hoe leert een paard (leerprincipes)
    * hoe beweegt jouw paard (biomechanica)
    * welke benadering past bij jou (didactiek)

    Leerprincipes

    Als je weet hoe paarden leren, ben je in staat om stressvrij te trainen. Je kunt dan immers hulpen geven die het paard begrijpt en die aansluiten bij wat het fysiek aan kan … op dat moment, in die situatie. Bovendien kun je hiermee leren anticiperen op de reactie van je paard op prikkels uit de omgeving: je wordt dan een pro-actieve ruiter die de aandacht van het paard weet vast te houden. Zo kun je ongewenst gedrag voorkomen en gewenst gedrag uitlokken. Er zijn verschillende manieren waarop paarden leren. In mijn lessen zal ik je er van alles over vertellen. Maar vooral zal ik je coachen in de juiste timing en dosering van je hulpen: het effectief toepassen van de leerprincipes in de training.

    Biomechanica

    Niet zo heel lang geleden, studeerde ik osteopathie voor mensen. Ik heb namelijk een passie voor beweging. En dan heb ik het niet over spectaculaire bewegingen met wapperende voorbenen! Mij gaat het om de functionele bewegingen: de bewegingsvrijheid in de gewrichten, de juiste balans tussen aanspanning en ontspanning van bepaalde spiergroepen, de ontwikkeling van de core stability van het paard. Voor mij hoeft een paard geen dressuurtopper te zijn om goed te kunnen bewegen. Want dat kan namelijk elk paard. Binnen de grenzen van zijn fysieke aanleg! Het gaat mij om de beweging van jouw paard. Waar mogelijk volg ik bijscholingen op het gebied van biomechanica van het paard. Ik vind het belangrijk om te weten wat er ín het paardenlijf gebeurt als het bereden wordt: welke spiergroepen reageren op welke hulp? Op welke manier beïnvloed de houding en zit van de ruiter het lichaamsgebruik van het paard? Hoe vergroot je de draagkracht van het paard zonder het te overbelasten? Hoe ziet een optimaal trainingsschema eruit? In mijn vervolgopleiding tot revalidatietrainer komen deze vraagstukken aan bod. En zodra mijn beide kinderen op de middelbare school zitten, rond ik mijn studie osteopathie af, juist met het doel om ruiters nog beter te kunnen begeleiden in hun interactie met het paard.

    Didactiek

    Niet iedereen leert op dezelfde manier. De een vindt het prettig om iedere les iets nieuws te leren, de ander wordt juist liever nog een keer bevestigd in dat wat al goed gaat. De een leert graag door te oefenen en te experimenteren, de ander krijgt graag een duidelijke uitleg alvorens het gevraagde in de praktijk te brengen. Als instructeur vind ik het belangrijk om daar rekening mee te houden. Het is immers jouw les. Jij moet je tijdens de les veilig genoeg kunnen voelen om je als ruiter verder te kunnen ontwikkelen. Dat gaat alleen als mijn manier van lesgeven past bij jouw manier van leren. Dit soort afstemmen op elkaar, maar ook overleg, de gelegenheid tot het stellen van vragen, feedback over en weer, het zijn allemaal normale onderdelen van mijn lessen. Mij gaat het erom dat ik jou kan coachen in jouw ontwikkeling. Dat doe ik procesgericht: niet het felbegeerde einddoel vormt het uitgangspunt van je training maar de weg ernaar toe. Zoals de taoïstische zegswijze luidt “een reis van duizend kilometer, begint bij één stap”, zo ís het ook: de focus ligt op de volgende stap. De juiste stappen achter elkaar, brengen je vanzelf naar het einddoel. En zo kom ik weer aan bij de leerprincipes, want op deze manier is het voor het paard begrijpelijk.

    “It’s all about connection”

    Dit is mijn motto. En daarmee doel ik niet alleen op de dressuurmatige verbinding die tegelijkertijd uitgangspunt en doel van onze training is, maar ook op de anatomische verbindingen in het paardenlijf, de fysieke of zelfs energetische verbindingen tussen de ruiter en het paard en vooral doel ik daarmee op de samenwerking met andere paardenprofessionals. Want ik geloof erin dat als je je paard fysiek en mentaal in balans wilt houden, goed management van kennis en zorg van de juiste mensen rondom je paard, essentieel is. Als instructeur vind ik het belangrijk om je hierin te adviseren

    Specialisaties

    Naast dressuurlessen, geef ik ook:

    * Trailerlaadtrainingen: gecertificeerd trailerlaadspecialist
    * Freestyle lessen loswerken: zonder hulpmiddelen werk je aan een verfijnde communicatie met je paard
    * Freestyle lessen grondwerk: met behulp van een Freestyle halster en een leadrope leer je het paard “wijken voor druk” in uiteenlopende situaties, hetgeen het vertrouwen (en dus de “gehoorzaamheid”) van het paard vergroot
    * Freestyle lessen dubbele lange lijnen: het ontwikkelen van de verticale en horizontale balans van het paard, bijvoorbeeld om het jonge paard voor te bereiden op het rijden, maar ook als ondersteunende training van het rijpaard
    * Longeerlessen: gecertificeerd volgens de methode Lammert Haanstra via de KNHS
    * Gedragstherapie: analyse, diagnose en advies bij gedragsproblemen. Indien geen sprake is van een medische oorzaak, behoort hertraining tot de mogelijkheden, indien de veiligheidsrisico’s aanvaardbaar zijn.

    Verder heb ik een specialisatie sportpsychologie en een specialisatie “lesgeven aan kinderen” gevolgd. De kennis hiervan, komt terug in mijn didactische aanpak.

  • Foto’s
  • Meer informatie

    Ik plan mijn lessen overdags in op maandagen, dinsdagen en vrijdagen. Ook op woensdagavond geef ik les. De wekelijkse lessen geef ik voornamelijk in mijn eigen regio, maar voor specialistische trainingen en gedragstherapie werk ik ook buiten de regio.

    10% van mijn tarief draag ik af aan stichting Brooke Hospital for Animals

  • Locatie

    Helaas, geen resultaat!

    Sorry, geen resultaat gevonden. Pas de zoekopdracht aan en probeer het opnieuw

    Google Map Niet geladen

    Sorry, het is niet gelukt om de Google Maps API te laden.