yacinta-feringa

De 4 basisprincipes van Centered Riding

Ervaar hoe je met een paar eenvoudige toepassingen veel meer gemak in je rijden en dagelijkse handelingen kan krijgen.

In deze blog zal ik de basisprincipes van Centered Riding met je delen en deze aanvullen met praktische voorbeelden zodat je gelijk met je paard aan de slag kan en de voordelen kan ervaren!

De basisprincipes van Centered Riding bestaan uit:

1. Centreren

Oefening:
De oefening bestaat uit het vinden van het middelpunt in je lichaam. Om het te vinden wijs je met je vinger op de plek tussen je navel en schaambeen, a.d. voorzijde van het bekken. Achter dit punt tegen de voorzijde van je wervelkolom ligt het evenwichtsmiddelpunt, wat het centrum is van je energie en het controlecentrum van je lichaam is.

Innerlijk beeld:
Het kan handig zijn om hierbij aan een tuimelaar te denken, wat er ook gebeurt, de tuimelaar komt altijd weer in balans rechtop. Ook kan je aan een zware bal in je bekken denken.

centered-ridingEnkele voordelen:

  • Betere balans en beheersing van energie
  • Je zwaartepunt komt lager te liggen
  • Je bovenlijf lijkt lichter, stabieler en makkelijker te beheersen
  • De zit en het onderlichaam lijken zwaarder en steviger

Op je paard:
Heeft je paard veel looplust, denk dan heel bewust aan het centreren, om je paard meer in jouw tempo te houden

Dagelijkse leven:
Het wachten in de rij voor de kassa kan opeens heel leuk worden…., denk namelijk nu ook aan je centrum. Hierbij kan je lichtjes op je tenen van voor naar achteren wiebelen om het midden te vinden.

2. Ademhaling

centered-riding-lesOefening:

  • Haal lager naar je buik toe adem
  • In begin kan je inademen naar je borst en uitademen naar je buik
  • Adem later door je hele lichaam

Innerlijk beeld:
Denk aan ademen tot aan je tenen door middel van een denkbeeldige flexibele pijp.

Enkele voordelen:

  • Het vermindert spanning
  • Je zwaartepunt komt lager te liggen
  • Je paard wordt rustiger en krijgt meer focus
  • Het verbetert je uithoudingsvermogen

Op je paard:
Wanneer je paard iets spannend vindt, ga dan heel bewust ademhalen, hierdoor kan je spanning bij jezelf en je paard af laten vloeien.

Dagelijkse leven:
Sta je weer een keer in de file, denk dan nu “yes”….., want nu kan je mooi je ademhaling oefenen. Dus terwijl je in auto zit, adem bewust in en uit, waarbij je het steeds meer vanuit je buik wilt doen.

3. Ogen

Oefening:
Zachte ogen: kijk met een ruime ontspannen blik naar de gehele omgeving. Wanneer je staart naar een bepaald punt, wordt dit ook wel harde ogen genoemd.

Enkele voordelen:

  • Ruimer gezichtsveld
  • Verhoogd bewustzijn van je eigen lichaam en dat van je paard
  • Minder spanningen
  • Gemakkelijker en vrijere voorwaartse beweging

Op je paard:
De winter komt er weer aan, dus wanneer je straks weer in een drukke (binnen)bak rijdt, probeer dit dan met “zachte” ogen te doen, hierdoor hou je iedereen veel makkelijker in de gaten!

Dagelijkse leven:
Wanneer je een keer ergens een presentatie of praatje moet houden denk ook aan je “zachte” ogen.

4. Bouwstenen

yacinta-feringaOefening:
Deel je lichaam in 5 zones in:

  1. Benen en voeten
  2. Bekken
  3. Borstkast
  4. Schouders
  5. Nek en hoofd

Bij het normale rijden moeten de blokken van opzij gezien zo op elkaar staan dat er een loodlijn recht doorheen loopt, vanaf het oor, door de schouder, het heupgewricht en de enkel.

Innerlijk beeld:
Denk aan de bouwblokjes waar kleine kinderen mee spelen en zet die bovenop elkaar.

Enkele voordelen:

  • Betere balans
  • Je paard beweegt zich meer ontspannen en vloeiender

Let op:
Belangrijk zijn wel een passend zadel en de juiste lengte van de stijgbeugels!

Dagelijkse leven:
Probeer als je bijvoorbeeld op je stoel achter de computer zit, ook om jezelf uit te lijnen.

Deze 4 basisprincipes zijn met elkaar verbonden, maar focus tijdens het oefenen steeds eerst op één tegelijk. Ben je met je paard aan het warm stappen, probeer dan bijvoorbeeld eens aan je centrum te denken of haal bewust adem. Het leuke is dat paarden hier vaak gelijk al positief op reageren. Ervaar het verschil! Maar ook tijdens het dagelijkse leven is het dus de moeite waard om bewust te zijn van deze principes, want deze dragen eraan bij dat alles een beetje makkelijker gaat! ☺

Sally Swift is de grondlegster van Centered Riding. Meer informatie over haar werk, clinics, de opleiding en opgeleide intructeurs vind je op www.centeredriding.org. Ook zijn de gebruikte tekeningen afkomstig uit haar boek Centered Riding.

Yacinta Feringa

Yacinta Feringa

allin1forhorses@gmail.com

Mijn naam is Yacinta Feringa, eigenaresse van het bedrijf All in 1 for Horses. Ik combineer mijn ervaring op diverse gebieden zoals de Equine BodyWork, Natural Horsemanship, Body Awareness en Centered Riding samen met de klassieke dressuur om voor elk paard een pakket op maat aan te kunnen bieden. In mijn ogen is elk paard uniek en is het aan ons de taak om de juiste afstemming per paard te vinden. Daarbij probeer ik zoveel mogelijk kennis over te dragen, zodat de eigenaren een steeds groter begrip en bewustzijn krijgen waarom bepaalde dingen gebeuren en hoe deze ook weer opgelost kunnen worden.

Meer info vind je op www.allin1forhorses.nl

1 Comment

Laat een reactie achter